Kaksi ensimmäistä kotimasen Frozenbyten tekemää Trine -peliä olivat suuria menestyksiä ja kolmannen osan tuleminen oli lähinnä ajan kysymys. Nyt Trine 3: The Artifacts of Power on siinä kehitysvaiheessa, että peli julkaistiin Steamiin Early Access -muodossa, jolloin pelistä on kokeiltavissa jo etukäteen pari ensimmäistä kenttää sekä uutuutena olevia haastekenttiä. Uteliaisuuteni peliä kohtaan voitti ja koska tiesin hankkivani pelin kuitenkin heti sen julkaisun yhteydessä, nappasin EA-version kokeiltavakseni jo tässä vaiheessa.
Alkuperäisten Trine -pelien idea oli edetä fantasiateemaisten kenttien läpi suorittaen samalla tasohyppelyä ja erinäisiä fysiikkapohjaisia puzzle-tehtäviä sekä keräten taikapulloja ja muuta loottia. Pelaajan ei tarvitse tyytyä yhteen hahmoon vaan milloin tahansa on vaihdettavissa kolmen sankarin välillä. Pontius on porukan tankki, ritari joka huitoo viholliset palasiksi miekallaan ja suojautuu erilaisia vaaroja vastaan kilvellään. Zoya on puolestaan kolmikon ketterin ja tämä varkaankin ammattia harjoittava neitokainen pitää viholliset loitolla jousipyssyllään sekä kiipeilee korkeuksiin heittolöydellä. Amadeus -velho on puolestaan keskittynyt ammattinsa mukaisesti loitsuihin ja hän pystyy loihtimaan erilaisia esineitä tyhjästä ilmasta sekä siirtämään näitä.
Hahmot ovat saaneet kolmanteen osaan luonnollisesti uusia taitoja. Pontius osaa nyt liitää kilpensä avulla pidempiä matkoja, tehdä hyppyjen aikana voimakkaampia alastuloja rikkoakseen alapuolella olevia esineitä sekä tehdä voimakkaita syöksyhyökkäyksiä vihollisten kimppuun. Zoya osaa käyttää tällä kertaa heittoköyttään paljon aiempaa monipuolisemmin. Hän voi raahata löydellä laatikoita ja vedellä käytännössä mitä tahansa esinettä, johon on kytketty metallinen rinkula. Amadeuksella en huomannut vielä merkittäviä uudistuksia aiempiin osiin verrrattuna, mutta jospa ne tulevat käyttöön pelin myöhemmissä vaiheissa.
Suurin uudistus pelissä on kaksiulotteisten ympäristöjen muuttiminen kolmiulotteisiksi. Vaikka perusmekaniikka onkin pysynyt samana, tuo kolmas ulottuvuus enemmän mahdollisuuksia etenemiselle, esim. hahmo voi hyppiä kahden 90 asteen kulmassa olevan seinän kautta normaalia korkeammalle. Joskus tämä vapaa ympäristö aiheuttaa hetkellistä problematiikkaa, kun ei oikein tiedä että minne suuntaan pitäisi seuraavaksi edetä, koska aina se ei ole vanhanmallisesti oikealle päin. Pelissä on myös yksi pieni pelaamista helpottava toiminto, sillä tabulaattoria painamalla pelaaja näkee mitä ympäristön esineitä Amadeus voi loitsullaan siirrellä ja mihin esineisiin Zoya voi heittää köytensä (ja ylettääkö köysi ylipäätään niihin).
Peli on tottakai vielä kehitysvaiheessa ja saattaa muuttua jonkin verran, joten mitään lopullista mielipidettä tästä tulevasta pelistä on vielä mahdoton sanoa. Tämänhetkisen näkemäni perusteella peli vaikutti kuitenkin sangen erinomaiselta jatko-osalta aiemmille peleille. Siinä oli sopiva määrä uudistuksia, mutta paljon myös vanhaa hyvää ja toimivaa edellisistä peleistä. Tällä hetkellä odotan lopullisen pelin julkaisua innolla ja tämän pitäisi tapahtua nyt tulevana kesänä tai syksynä.
Alla vielä halukkaiden silmille pientä videota Early Access -versiosta, olkaapa hyvä! :)
Alla vielä halukkaiden silmille pientä videota Early Access -versiosta, olkaapa hyvä! :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti