maanantai 18. huhtikuuta 2016

Pikakatsaus: Subnautica

Viimeisen viikon ajan olen ollut koukuttuneena peliin nimeltä Subnautica. Kyseessä on vuoden 2014 lopulla Early Accessina julkaistu peli, johon tupsahtelee uusia päivityksiää vähän väliä ja pelin virallinen julkaisuaika on näillä tiettämin tämän vuoden elokuussa. Kyseessä on avoimen maailman hengissäselviytymispeli hieman Terrarian tai Minecraftin tapaan, joskin veden alla ja tämäkös minulle vanhalle Terraria-fanille kelpaa.

Valtavan kokoinen Aurora -avaruusalus joutuu tekemään pakkolaskun vedentäytteiselle planeetalle ja pelaaja sattuukin olemaan ainoa hengissä säilynyt. Pelastusta ei ole saapumassa ainakaan ihan heti, joten pelaaja joutuu selviytymään hengissä niillä vähäisillä resursseilla, joita hänellä on käytettävissä. Aluksi käytössä on vain turvapaikkana ulapalla kelluva pelastuskapseli sekä sen sisällä oleva monitoimilaite, jolla voi mm. rakentaa materiaaleista erilaisia käyttöesineitä, valmistaa ruokaa jne. Ruoka on pelissä (etenkin survival -moodissa) äärimmäisen tärkeää ja nälkää vastaan käydäänkin jatkuvaa kamppailua. Meri on täynnä kaloja ruuaksi, mutta nämä pitää ensin valmistaa ja ruuat saattavat mennä myös pilalle, jos kaloja pitää taskussa liian kauan. Suolainen merivesi puolestaan ei ole myöskään juomakelpoista ennen tarvittavia käsittelyjä.

Kun ruokailuasiat ovat kunnossa, voi pelaaja lähteä sukeltelemaan ja tutkimaan ympäristöä. Meren pohja on täynnä erilaisia materiaaleja, kuten kasveja, metalleja, Aurora -aluksen kappaleita jne. Nämä saa muokattua (pelastuskapselin monitoimilaitteella) uuteen muotoon ja erilaisiksi käyttöesineiksi, kuten puukoksi, uimaräpylöiksi, happisäiliöiksi jne. Uudet esineet puolestaan mahdollistava syvempiin vesiin tehtävät uimareissut ja sieltä harvinaisempien materiaalien noutamisen. Meren pohja on täynnä myös Aurorasta pudonnutta teknologiaa, jotka pelaaja saa käyttöönsä kunhan löytää ne ja tutkii erillisellä skannerilaitteella.

Kun resursseja alkaa kertymään ja pelastuskapselissa alkaa olemaan turhan ahdasta, on aika rakentaa merenpohjaan tilavampi tukikohta. Tukikohta vaatii toimiakseen sähköä, minkä hoidetaan aluksi aurinkopaneeleilla ja myöhemmin muilla voimalähteillä. Jos sähköntuotannon menee laiminlyömään, ei tukikohdassa olevat laitteet toimi, kuten ei myöskään hapentuotanto. Lisäksi jos laajennat tukikohtaa liian innokkaasti tai syvälle mereen ilman tarvittavia seinien vahvistamisia, rakennelma on pian veden vallassa. Toimivan tukikohdan tekemisessä ja ylläpidossa on todella paljon huomioitavia asioita.

Yksi pelin hauskimmista asioista on se, ettei laajoja ja paikoin vaarallisiakin vesistöjä tarvitse mennä pelkästään räpylöiden voimalla. Kun sopivat teknologiat on tutkittu, voit rakentaa avuksi eri kokoisia sukellusvenelaitteita ja lisätä näihin ominaisuuksia erilaisilla päivityksillä. Järein näistä sukellusveneistä on parikymmentä metriä pitkä Cyclops, joka toimii jo omana liikuteltavana tukikohtana. Nämäkään laitteet eivät tietenkään toimi vain pyhällä hengellä eli niitä varten joutuu rakentamaan paljon resursseja syöviä pattereita ainakin siihen asti, kunnes saat käyttöösi uusiuvia energianlähteitä. Tälläisiä energianlähteitä ovat esim. sukellusveneen omat aurinkopaneelit ja viritellyt uimaräpylät, jotka uidessaan lataavat pikkuhiljaa kädessä olevia sähkölaitteita..

Itse pelialue näyttää todella tylsältä pinnalta katsottuna, sillä ulapalla erottuu vain pelaajan pelastussukkula sekä valtavan kokoinen vielä tulessa roihuava Aurora. Tilanne on kuitenkin aivan toinen pinnan alle kurkistaessa, sillä matalan aloitusalueen ympärillä alkavat laajenemaan erilaiset syvänteet ja biomit. Jokaisella biomilla on sille ominaiset kasvillisuudet ja eliönsä, joten tiettyä resurssia etsivän kannattakin hakeutua tietylle alueelle. Moni näistä alueista on sen verran hyvin piilotettuna syvyyksiin, jotta sinne joutuu tekemään pitkiäkin sukellusreissuja.

Itse olen tykännyt pelistä todella paljon, mutta on siinä myös muutamia puutteita. Toivoisin mukaan moninpeliä, koska se on ollut todella hauska ominaisuus etenkin Terrariassa. Pelissä on lisäksi vain yksi kiinteä kartta ja kun sen sopukat oppii jossain vaiheessa ulkoa, ei uutta löydettävää enää ole. Onneksi pelissä on kuitenkin reilusti enemmän myönteisiä asioita, jotka peittoavat nuo edellä mainitsemani asiat. Meren pohja on todella laaja etenkin jos lasketaan sinne piilotetut luolastot. Itse olen kerennyt laskeutumaan pelissä vain noin 600 metrin syvyyteen, mutta tekijöiden mukaan biomit ylettyvät 3000 metriin joten tutkittavia paikkoja etenkin syvänteiden kohdilla takuulla riittää. Peliin lisätään vielä elokuun julkaisuun mennessä lukuisia uusia esineitä ja teknologioita uusista paikoista puhumattakaan. Itselleni joka normaalisti suorastaan kammoan syviä vesistöjä, tämä peli on lisäksi suorastaan terapeuttista :-D

Suosittelen peliä kaikille, erityisesti jos tykkäät Terrarian kaltaisista peleistä joissa tutkitaan paikkoja ja keräillään resursseja. 

2 kommenttia:

  1. Kuulosti kyllä ihan hauskalta peliltä! Enpä olekaan ennen pelannut peliä joka sijoittuu mereen, pinnan alapuolelle! Enkä ole pelannut tuota Terraria-peliä joten en osaa samaistua samalla tavalla. :D Kuitenkin pieni mielenkiinto heräsi tätä peliä kohtaan ja pitää varmaan jotakin videota vähän vilkaista ja katsoa millaista pelaaminen tässä onkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen ehdottomasti molempia. Terrariakin on sellainen peli että monet kerrat tullut aloitettua uuden pelin ja alla on tällä hetkellä 332 tuntia :D

      Poista