sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Pelattu: Dead Island - Riptide

Kirjoitin viikko sitten pikaesittelyn juuri ilmestyneestä Dead Island: Riptide -pelistä sekä sen vuoksi että blogissani kerrankin esiteltäisiin uusiakin pelejä ja toki myös siksi että Dead Islandin fanittajana halusin päästä hehkuttamaan sarjan uudesta pelistä. Yhden päivän pelaamisella ei voinut kuitenkaan tehdä kovinkaan kattavaa esittelyä joten halusin nyt pelin mentyä läpi kirjoittaa aiheesta vielä lisää. En aio kirjoittaa samoja juttuja uudestaan joten jos aiempi kirjoitus jäi näkemättä niin löydät sen täältä.

Olen edelleen samaa mieltä pelistä että siinä on todella vähän asioita muuttunut edelliseen osaan verrattuna eli jos pidit ensimmäisestä osasta niin pidät varmasti myös tästä ja päinvastoin. Aloitan kommentoinnit vähäisistä kielteisistä asioista jotta ne saadaan nopeasti alta pois. Valitettavasti ensimmäisestä osasta on tullut mukana myös pelin bugisuus. Muutaman kerran tuli vastaan grafiikkabugi eli jonkun esineen tekstuuri puuttui kokonaan (tilalla oli vain keltainen väri). Lisäksi pari kertaa kävi hassusti ja NPC-hahmo jäi jumiin huonekalujen sisälle ja lopulta putosi pois jonnekin tyhjyyteen. Onneksi kumpikaan em. bugeista ei estänyt pelaamista ja kadonnut NPC-hahmokin oli palannut takaisin jos välillä poistuu alueelta. Siinäpä ne pelin kritiikin kohteet ainakin itseltäni sitten oli eli jatketaan myönteisiin juttuihin.

Ensimmäisenä uudistuksena joka tulee mieleeni on hahmon uusi kyky hypätä alapuolella olevan vihollisen päälle ja tappaa tämä näin yhdellä iskulla. Oma hahmo on hetken aikaa pökerryksissä iskun jälkeen joten kykyä kannattaa käyttää vain yksinäisiin zombieihin ja voimakkaampiin erikoisvihollisiin se ei edes toimi. Kokemuspisteillä saaduilla skilleillä saa myös muita erikoistaitoja käyttöön kuten edellisestä pelistä tutun maassa makaavan zombien pään polkasemisen, edellisen tehokkaamman version jossa oma hahmo ei pysähdy polkaisun aikana (ja jää siten alttiiksi hyökkäyksille) sekä mm. juostessa R-näppäimellä toimivan leveämmän iskun jonka avulla isompikin zombie-lauma kaatuu kerralla. 

Toinen uusi juttu pelissä on paljon jo ennen julkaisua mainostetut puolustustehtävät joita pelin aikana tulee muutamia kertoja. Pelastautuneet linnoittautuvat näissä rakennukseen ja joutuvat laittamaan oviaukkoihin verkkoaitoja, pystyttämään kiinteitä konekiväärejä ja asentamaan maastoon miinoja. Kun kaikki on valmista, annetaan Zombieiden aloitaa hyökkäys ja niitä tulee sitten useassa aallossa joiden välillä saattaa hyvällä tuuriilla keretä laittamaan uusia aitoja ja siirtelemään konekiväärejä parempiin paikkoihin. Aiemmassa kirjoituksessani mainitsin että NPC-hahmot painivat vihollisten kanssa lähinnä silmänlumeena, olin kuitenkin käsittänyt tämän painimisen silloin väärin. Hahmon yläpuolelle ilmestyy tällöin mittari joka kuvastaa sitä että kauanko NPC jaksaa pyristellä vastaan. Jos tappelukumppaneita ei erota tänä aikana niin NPC kuolee ja koko puolustustehtävä epäonnistuu. Pelkän sooloilumäiskimisen sijaan kannattaakin siis seurata myös kokoajan että ilmestyykö jonnekin näitä mittareita näkyviin ja juosta heti auttamaan.

Kolmas etukäteen puhuttanut seikka pelissä on viidakko ja siellä liikkuminen veneen avustuksella. Kyllähän se matkustelu aluksi hieman harmitti ja veneeseen hyppivät zombiet raivostuttivat mutta vain siihen saakka kunnes tajusin että miten niistä pääsee eroon. Zombieiden yli pystyy nimittäin ajamaan ihan vaan kiihdyttämällä veneen vauhtia (kyytiin kiipeävä otuskin kuolee kiihdyttäessä) ja ylös asti pääseen otuksenkin pystyi tiputtamaan kyydistä nopealla napinpainalluksella. Lisäksi lukuisiin paikkoihin on sijoitettuu karttoja joiden välillä onnistuu pikamatkustaminen kunhan kartat on ensin löytänyt. Veneen lisäksi viidakossa oli käytössä ensimmäisestä osasta tutut autot joskin valitsin usein apostolin kyydin ihan kokemuspisteiden ja varusteiden keräämisen vuoksi.

Vihollisia tässä pelissä on sekä vanhoja tuttuja edellisestä osasta että muutamia uusia. En halua pilata peliä kertomalla olennoista tarkemmin mutta ainakin muutama uusista tuttavuuksista oli sen verran kovia paloja että opin ettei furya kannata tuhlata normaaleihin vihollisiin vaan juuri näihin erikoistyyppeihin, erityisesti erääseen kovaääniseen olentoon. Pelissä taisi olla vähentynyt myös tuliaseiden hyödyllisyys tai ainakin ihmisvihollisia oli odottamaani vähemmän (verrattuna ensimmäiseen peliin) ja pelasinkin mielummin melee-aseilla eli miekoilla ja kepeillä. Tämä oli mielestäni hyvä uudistus sillä minusta lähikamppailut Dead Islandeissa ovat paljon hauskempia kuin jostain 100 metrin päästä ammuskelut. Muutenkin ensimmäisessä osassa harmitti se että ensin kehitit mielettömät miekkailutaidot ja pelin loppupuolella ne jäivät käytännössä hyödyttömiksi aseiden tullessa kuvioihin. Riptidessä on panostettu lisää myös heittoaseisiin joka jäi mielestäni aika vähäiseksi ensimmäisessä osassa.

Pelissä riittää paljon tekemistä sillä sivutehtäviä on PALJON. Jotkut kritisoivat Dead Islandeista juuri sivutehtäviä että ne olivat päättömiä tavaroiden viemisiä paikasta A paikkaan B ja myönnetään että samanlaista se on tässkin pelissä. Itse kuitenkin olen pitänyt sivutehtävistä (jotka eivät siis ole ollenkaan pakollisia) ja erityisesti Hendersonin kaupungissa niitä tuntuu olevan vähän joka nurkan takana ja uusia ilmaantuu kun aiemmat on suoritettu. Kaikissa taloissa en edes käynyt vaikka kaikki tehtävälistan sivutehtävät suoritin (88 kappaletta). Challengeseista ja saavutuksista suoritin noin puolet ja pelin lopputilastojen mukaan olen suorittanut vasta 61% pelistä joten ilmeisesti piilosta löytyy vielä vaikka mitä kaikkea jännää.

Kaikenkaikkiaan pidin pelistä todella paljon ja sen pariin on aikomus palata vielä useita kertoja eri hahmoilla. Mukana on myös yksi uusi pelihahmo joten ainakin sillä täytyy vielä jossain vaiheessa pelata. Jos olet uusi Dead Islandien kanssa mutta olet halukas tutustumaan niin suosittelen antamaan sille hieman aikaa. Hahmot liikkuvat realistisen(?) kömpelösti  mikä saattaa tuntua aluksi oudolta jos olet tottunut vaikka Left 4 Dead 2 -pelin nopeisiin hahmoihin. Kun liikkumiseen ja kameran heilumiseen tottuu niin pelaaminen on erittäin nautinnollinen ja viihdyttävä kokemus ja suosittelen peliä vilpittömästi kenelle tahansa.

Tässä olisi loppuun vielä yksi kasaan rykäisemäni video tästä pelistä. Ainoat juoneen liittyvät kohtaukset ovat aivan pelin alkumetreiltä ja esiintyvät erikoisvihollisetkin ovat tuttuja aiemmasta Dead Islandista joten kummoisia spoilauksia ei pitäisi olla mukana. Tuttuun tapaan video kannattaa katsoa mielummin Youtuben omalta sivulta jonnekka pääsee klikkaamalla videon oikeassa alanurkassa olevaa Youtube-painiketta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti