lauantai 26. huhtikuuta 2014

Arkikuvahaaste 3/5

Viikolla sukkani alkoivat pyörimään jaloissani, kun huomasin Konsolifinin uutisissa, että Yoshi's Islandia ollaan julkaisemassa myös Wii U:n pelaajille. Yoshi's Island on mielestäni yksi parhaimmista tasohyppelypeleistä ever ja olenkin odottanut vuosia päästäkseni pelaamaan peliä ihan laillisella versiolla, kun tähän mennessä olen joutunut tyytymään Super Nintendon emuloituun versioon. Vaikka tämä julkaistu versio onkin "vain" Gameboy Advancen versio, joka kulkee nimellä Super Mario Advance 3: Yoshi's Island, oli tämä silti tyhjää parempi ja pääsi oitis ostoslistalleni.

Jos pelin idea on jollekin vielä tuntematon, niin vauvaikäinen Mario joutuu eroon veljestään ja Yoshi (tai tarkemmin sanottuna Yoshit, koska heitä on useampi kappale) heittää Marion reppuselkään ja lähtee etsimään Luigia. Peli etenee Yoshin hyppiessä, leijuessa, syöden vihollisia ja tehden näistä munia, joita puolestaan voi singota toisia vihollisia päin tai aukaisten uusia kulkureittejä. Pelin ulkoinen anti on todella nättiä ja kentät ovat kuin käsin piirrettyjä, mikä onkin erottanut pelin positiivisessä mielessä muista peleistä. Itse olen tykännyt myös aivan kympillä tämän pelin musiikeista.

Siirtyminen Super Nintendon versiosta Gameboy Advancedin versioon ei ole tapahtunut täysin ongelmitta. On pelissä kyllä hyviä muutoksia kuten muutamia uudenlaisia munia ja ilmeisesti minipelejä pääsee pelaamaan useita kertoja kerätäkseen lisäelämiä, mutta huomioni kiinnittyi kuitenkin niihin negatiivisiin puoliin. Koska peli on GBA-versio, on pelin resoluutio luonnollisesti SNES-versiota vaatimattomampi ja peli pikselöityy pahasti isolta ruudulta pelatessa eli peliä pelasin melkeinpä mielummin Wii U:n gamepadin pieneltä ruudulta. Koska GBA:ssa on erilaiset näppäin-layoutit, on tässä versiossa erilaiset näppäimet SNESiin verrattuna ja totuttelu vei todella paljon aikaa. Normaalit toimintanäppäimet löytyivät vain hyppäämiselle ja kielellä lipomiselle, munien ampumiset piti suorittaa sitten liipasinnäpäimillä mikä oli ainakin mielestäni kömpelöä. Kyllähän uusiin näppäimiinkin varmasti tottuu kuitenkin ajan myötä...

Otin pelistä myös muutamia kuvaruutukaappauksia. Olisin halunnut ottaa videokuvaakin, mutta Wii U ei taida vain mahdollistaa tätä kovinkaan helposti. Pelkkien kuvaruutukaappausten ottamiseksikin piti siirtyä Miiversen valikkoon, julkaista kaapattu kuva, ottaa ruudulta kuva kännykällä ja lähettää kuvat sieltä tietokoneelle muokattavaksi, ei ole helppoa ei! :-D (jos joku tietää helpomman keinon, niin saa ilmoittaa)

Lisätty: Perun pahat puheeni, joissa kritisoin huonoja näppäinasetteluja. Pieni salapoliisityö Googlella nimittäin paljasti, että Virtual Consolessa voi uudelleen-mapata näppäimet ja nyt sain ne vastaamaan aika hyvin SNESin näppäinasetteluita :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti