sunnuntai 29. heinäkuuta 2012

Pelattu: Orcs Must Die 2 demo

Nyt maanantaina julkaistaan Orcs Must Die pelin jatko-osa, jota olen odottanut kovasti siitä lähtien, kun ensimmäisen kerran kuulin että sellainen olisi tulossa. Tutustuin Orcs ykköseen viime jouluna kun peli oli Steamin  alennusmyynneissä ja kiinnostuin jo pelkän demon perusteella. Ostin välittömästi koko version noin viidellä eurolla ja siinä oli samaa herkkua kuin demossa, vain enemmän. Ainoa puute pelissä oli lähinnä yhteistyöpelin puuttuminen, mutta se on nyt mukana tässä kakkososassa. Odotellessani huomista pelin julkaisua huomasin eräällä nettisivulla, että Orcs 2:stahan onkin julkaistu myös demo-versio joten päätin ottaa pienen varaslähdön ja tutustua peliin ja erityisesti uuteen pelihahmoon demossa olevien parin kentän avustuksella.

Ykkösosan pepsodent-hymyinen sotamaagi on vielä mukana pelattavana hahmona, jolla oli ainakin demossa suht samat ansat ja varusteet kuin ensimmäisessä osassa. Ainoa ihmetykseni kohdistui siihen, että minkä ihmeen vuoksi ensimmäisen osan kaarijousi -ase on vaihdettu joksikin haulikon kaltaiseksi tussariksi? Jotenkin se ei vaan sopinut mielestäni pelin tunnelmaan. Onneksi sotamaagi on muuten sama fiksuja heittelevä ei-ihan-ruudinkeksijä, joten vaikka en nyt ihan ääneen naureskellutkaan hänen kommenteilleen, niin pientä hilpeyttä ne silti aiheuttavat.

Mutta nyt takaisin pelin uudistuksiin. Ainakin velhottaren demossa käytettävät ansat olivat käytännössä samoja kuin sotamaagilla... vain uusilla grafiikoilla. Käytössä oli lattialaatat joiden päällä örkit jäätyivät hetkeksi paikalleen tai seinälaatat jotka ruiskuttivat ohi kulkevien örkkien päälle happoa. Valitettavasti niistä tuli erehdyttävän paljon mieleen sotamaagin terva- ja piikkejä ampuvat ansat. Demon toisessa kentässäkään ansatilanne ei parantunut, koska "uutena" ansana tulivat jo ensimmäisestä Orcsista tutut lattiapiikit.

Onneksi demon perusteella pelissä on kuitenkin uusiakin juttuja. Velhottaren omat taidot eroavat sentään sotamaagista. Pääaseena käytössä on taikasauva jolla voi ampua pienempiä energiapalloja tai nappi pohjassa virittämällä suurempia. Toisena taitona velhottarella on lumota yksittäinen örkki taistelemaan muutamaksi sekuntiksi puolelleen. Myös toisen demokentän jättikokoisten vihollisten lumoaminen onnistui ja sekös olikin hyvä keino päästä otuksista eroon, kun kaikki muut örkit hyökkäsivät välittömästi näiden puolta vaihtaneiden otusten kimppuun. 

Itse kentissä uutuutena on ainakin ratakiskoja pitkin jatkuvasti viilettävät kaivoskärryt, jotka liiskaavat örkkejä yli ajaessaan. Kiskot haarautuvat tietyissä kohdissa ja pelaajan on mahdollista muuttaa kärryjen reittejä haluamallaan tavalla ampumalla vipuja. Omassa testipelissä kärryjen kanssa kikkailusta oli enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta ehkäpä sitä voi hyödyntää paremmin myöhemmissä kentissä.

Tämä esittely on aika pikaisesti kokoon kyhätty tekele ja kerron tässä lähinnä ensivaikutelmiani pelistä. Kirjoitan todennäkösesti  syvällisemmän jutun sitten, kun pelin kokoversio on käsillä. Jos haluat tutustua pelin demoon, voi sen ladata ilmaiseksi osoitteesta


Demo vaatii Steam-tunnuksen, mutta senkin saa ilmaiseksi. Tässä on kuitenkin pieni pelivideo demon ensimmäisestä kentästä uudella velhotar -hahmolla:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti